Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej kolejny raz stanął po stronie pasażerów ruchu lotniczego, uznając, że karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na lot, a zapłata za imprezę turystyczną przez osobę trzecią nie wyklucza prawa do odszkodowania w przypadku dużego opóźnienia rejsu.
Przewoźnik lotniczy oferujący połączenia czarterowe zawarł umowę z organizatorem wycieczek. Zgodnie z tą umową linie lotnicze obsługiwały w określonych terminach rejsy, na które organizator wycieczek, po zapłaceniu za loty, sprzedawał bilety swoim klientom. Dwóch pasażerów lotniczych wzięło udział w imprezie turystycznej, która obejmowała lot z Warszawy na Teneryfę, jak i rejs powrotny z kanaryjskiej wyspy na Lotnisko Chopina, który został wykonany z ponad 22-godzinnym opóźnieniem w porównaniu do zaplanowanej godziny przylotu.
Umowa o udział w imprezie turystycznej została zawarta między spółką, będącą osobą trzecią i działającą w imieniu klientów-pasażerów, a wskazanym organizatorem wycieczek. Pasażerowie zażądali od operatora lotniczego odszkodowania na podstawie prawa wspólnotowego (rozporządzenie 261/2004). Linie lotnicze odmówiły wypłaty odszkodowania, wskazując, że owi pasażerowie nie posiadali potwierdzonej rezerwacji na lot, a kopie kart pokładowych nie są wystarczającym dowodem. Przewoźnik upierał się, że impreza turystyczna została opłacona przez podmiot trzeci, uprawniony do dostępu do biletów na preferencyjnych warunkach. Linie twierdziły, że pasażerowie podróżowali bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, co wykluczało ich prawo do odszkodowania.
Sprawa zawisła przed polskim sądem, który zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym: czy wbrew stanowisku przewoźnika lotniczego pasażerowie powinni mieć wypłacone odszkodowanie na podstawie unijnych przepisów. Trybunał udzielił odpowiedzi twierdzącej, uznając, że karta pokładowa może być dowodem, wskazującym, że rezerwacja została zarejestrowana przez przewoźnika lotniczego lub organizatora imprezy turystycznej. Trybunał wskazuje, że jeśli pasażerowie wstawili się, odbyli odprawę i lot, posiadając na rejs kartę pokładową, to zawsze należy uznać, że pasażerowie mieli dobrze założoną rezerwację.
Ponadto Trybunał nie uznał, by pasażerowie, o których mowa, podróżowali bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, która nie jest zwykle dostępna w otwartym rynku. Taka sytuacja miałaby miejsce tylko wtedy, gdyby to sam operator zezwolił podróżnym na taką opcję, co oznacza, że okoliczność, że podmiot trzeci zapłacił organizatorowi wycieczki cenę za imprezę turystyczną i że ów organizator zapłacił przewoźnikowi lotniczemu cenę za przeloty zgodnie z warunkami rynkowymi, nie uniemożliwia podróżnym skorzystania z prawa do odszkodowania. Zgodnie z wyrokiem, to na liniach lotniczych ciąży obowiązek udowodnienia, że pasażer odbył lot bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.